اخبار تازه‌های پزشکی

راه‌اندازی دستگاه تست آلرژی الکس ALEX2 Allergy Explorer در آزمایشگاه نانو

آلرژی، واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن بعضی افراد به مواد بی‌ضرری است که برای اکثر افراد خطرناک نیستند. این عارضه یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی در جهان است. مواد مختلفی مانند گرده گیاهان، گرد و غبار، برخی غذاها، داروها و نیش حشرات می‌توانند در افراد مبتلا به آلرژی واکنش‌های شدیدی ایجاد کنند. آلرژی‌ها می‌توانند به صورت علائمی مانند عطسه، سرفه، مشکلات تنفسی، خارش پوست و چشم‌ها یا حتی شوک آنافیلاکتیک، که خطرناک و تهدیدکننده زندگی است، بروز پیدا کنند.

بر اساس آمارهای جهانی، بیش از ۴۰% از جمعیت دنیا از نوعی آلرژی رنج می‌برند، و این میزان به‌صورت مداوم در حال افزایش است. سازمان جهانی آلرژی (WAO) گزارش داده که آلرژی‌ها به یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی تبدیل شده‌اند و در برخی کشورها، تا ۵۰% از جمعیت با نوعی از این بیماری مواجه هستند.

روش‌های شناسایی عوامل آلرژی‌زا

در گذشته، روش‌های شناسایی آلرژن‌ها اغلب شامل تست‌های پوستی دردناک و زمان‌بر بودند که بسیاری از بیماران را از انجام این آزمایش‌ها منصرف می‌کرد. در این روش‌ها، پوست بیمار در چندین نقطه خراشیده شده و مقادیر کمی از آلرژن‌ها به پوست وارد می‌شد تا واکنش آلرژیک بررسی شود. این فرآیند به دلیل تعداد زیاد تست‌ها و نارضایتی از درد و ناراحتی، برای بسیاری از افراد تجربه‌ای ناخوشایند بود. علاوه بر این، نتایج این تست‌ها اغلب به مدت زمان طولانی نیاز داشت تا به صورت کامل تجزیه و تحلیل شود و دقت آن نیز در برخی موارد محدود بود. به دلیل این مشکلات، برخی از بیماران از انجام این آزمایش‌ها خودداری می‌کردند، که به‌نوبه‌ی خود منجر به نادیده گرفتن یا عدم‌درمان آلرژی‌های جدی می‌شد.

nano-b-1403-07-10-3

چرا تست آلرژی اهمیت دارد؟

اهمیت شناسایی و درمان آلرژی‌ها از آنجاست که اگر به موقع و به درستی تشخیص و درمان نشوند، می‌توانند به مشکلات جدی‌تر مانند آسم، مشکلات تنفسی مزمن و حتی بیماری‌های قلبی منجر شوند. آلرژی‌های درمان‌نشده می‌توانند کیفیت زندگی‌تان را به طور چشمگیری کاهش دهند، و شما را از انجام فعالیت‌های روزمره مانند ورزش، خواب و حتی حضور در محیط کار یا مدرسه بازدارند.

به همین دلیل، اگر مشکوک به داشتن آلرژی هستید، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر تست‌های مربوط به آلرژی را انجام داده و در صورت نیاز، درمان مناسب را آغاز کنید.

nano-b-1403-07-10-2

تکنولوژی جدید شناسایی مواد آلرژی‌زا

تصور کنید که به جای روش‌های قدیمی که تشریح شد، روشی وجود داشت که تنها با یک آزمایش خون ساده می‌توانست با دقت و سرعت بالا، حساسیت شما را در مقابله با تمامی مواد آلرژی‌زا بیازماید. خبر خوش ما برای افراد مبتلا به آلرژی این است که این امر امروزه به کمک تکنولوژی‌های جدید محقق شده است.

آزمایش آلرژی ALEX2 که توسط آزمایشگاه نانو ارومیه ارائه می‌شود، یک تکنولوژی نوین و پیشرفته است که به شما کمک می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر نسبت به آلرژی‌های خود آگاه شوید. این دستگاه ساخته شده توسط شرکت “Macro Array Diagnostics” اتریش، یکی از جدیدترین و دقیق‌ترین سیستم‌های تست آلرژی در دنیاست و در آزمایشگاه نانو در اختیار شما قرار دارد.

آلرژی‌ها می‌توانند زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهند و باعث بروز علائمی مانند عطسه، خارش چشم‌ها، ضایعات پوستی و یا حتی مشکلات جدی‌تر مانند آسم و مشکلات تنفسی شوند. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد نمی‌دانید که دقیقاً به چه چیزی آلرژی دارید، انجام یک تست جامع با ALEX2 اهمیت پیدا می‌کند. انجام تست با این روش به شما کمک می‌کند تا با مشخص کردن آلرژن‌های دقیق، به کنترل بهتر علائم و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی‌تان بپردازید.

ALEX2 چگونه عمل می‌کند؟

ALEX2 از یک تکنولوژی میکروآرایه پیشرفته استفاده می‌کند که به ما اجازه می‌دهد تا بیش از ۲۹۵ آلرژن مختلف را به صورت همزمان در خون شما آزمایش کنیم، این یعنی تمامی انواع مواد حساسیت‌زا که تاکنون شناسایی شده‌اند. در مقایسه با تست‌های قدیمی‌تر که تنها تعداد محدودی از آلرژن‌ها را بررسی می‌کردند، این دستگاه دامنه بسیار گسترده‌تری از مواد آلرژی‌زا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

با استفاده از یک نمونه خون ساده، ما می‌توانیم وضعیت شما را از نظر آلرژی‌های غذایی، تنفسی، و حتی آلرژی به نیش حشرات بررسی کنیم. به این ترتیب، شما نه تنها پاسخ دقیقی به این سوال که به چه چیزی آلرژی دارید دریافت می‌کنید، بلکه شدت آلرژی‌تان نیز مشخص می‌شود، که در درمان و مدیریت بهتر آن نقش بسیار مهمی دارد.

مزایای ALEX2 نسبت به تست‌های قبلی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ALEX2 این است که نتایج آن بسیار دقیق و جامع هستند. این تکنولوژی از روش‌های پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند حتی آلرژی‌هایی را که شاید در تست‌های قدیمی‌تر شناسایی نشده‌اند، تشخیص دهد. همچنین نتایج این تست به سرعت آماده می‌شود، به این معنی که شما زمان کمتری برای دریافت پاسخ‌های خود منتظر خواهید ماند و می‌توانید به سرعت مراحل بعدی درمان را آغاز کنید.

  1. پوشش گسترده آلرژن‌ها: ALEX2 قادر است طیف وسیعی از آلرژن‌ها را، از جمله آلرژن‌های ناشی از غذا، گرده‌ها، حیوانات خانگی و مواد دیگر، به دقت آزمایش کند.
  2. تشخیص سطح ایمنی خاص IgE: این تست قابلیت اندازه‌گیری دقیق میزان آنتی‌بادی‌های IgE خاص برای هر آلرژن را دارد و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آلرژی شما چقدر شدید است و دقیقاً چه موادی باعث واکنش آلرژیک شما می‌شوند.
  3. آزمایش بدون درد: برای انجام این تست، تنها نیاز به یک نمونه خون دارید که نسبت به تست‌های پوست سنتی، کمتر تهاجمی و بسیار راحت‌تر است.
  4. پیشگیری از علائم شدیدتر: با تشخیص دقیق آلرژن‌ها، می‌توانید اقداماتی برای پیشگیری از مواجهه با آن‌ها انجام دهید و از بروز علائم شدیدتر جلوگیری کنید.

چه زمانی باید تست آلرژی انجام دهید؟

اگر دائماً علائمی مانند عطسه، سرفه، مشکلات پوستی، یا مشکلات گوارشی تجربه می‌کنید و نمی‌دانید علت آن چیست، انجام تست ALEX2 می‌تواند اولین قدم شما به سمت یافتن پاسخ باشد. حتی اگر از آلرژی‌های خود مطلع هستید اما علائم شما تشدید شده‌اند یا به مواد جدیدی حساسیت پیدا کرده‌اید، این تست می‌تواند به شما کمک کند تا تغییرات جدید در وضعیت آلرژی‌های خود را شناسایی کنید. انجام این تست برای این افراد توصیه می‌شود:

  • کودکان و بزرگسالان با علائم آلرژی مزمن: اگر به طور مداوم علائم آلرژی دارید و تشخیص درستی برای آن پیدا نکرده‌اید، تست ALEX2 به شما کمک می‌کند تا به یک تشخیص دقیق برسید.
  • افرادی که نمی‌دانند چه چیزی باعث واکنش‌های آلرژیک آن‌ها می‌شود: در بسیاری از موارد، افراد ممکن است به موادی که فکر نمی‌کنند آلرژی داشته باشند. این تست کمک می‌کند تا ریشه مشکل را پیدا کنید.
  • کسانی که به دنبال راه‌حل بهتر برای مدیریت آلرژی خود هستند: اگر قصد دارید روش‌های درمانی بهتری برای کنترل علائم آلرژی خود پیدا کنید، نتایج این تست می‌تواند به شما در تنظیم برنامه درمانی مناسب کمک کند.

گام‌های بعدی

با نتایج دقیق تست ALEX2، پزشک شما می‌تواند بهترین روش‌های درمانی و پیشگیرانه را برای کنترل علائم آلرژی‌تان تجویز کند. این می‌تواند شامل مصرف دارو، تغییرات در رژیم غذایی یا حتی ایمنی‌درمانی باشد. هدف نهایی این است که شما بتوانید بدون نگرانی از واکنش‌های آلرژیک، زندگی روزمره خود را با کیفیت بالاتر ادامه دهید.

قابل توجه پزشکان و کادر محترم درمان

ALEX2 Allergy Explorer، به عنوان یک ابزار تشخیصی مدرن، توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان را به خود جلب کرده است. این دستگاه قابلیت ارائه اطلاعات دقیق در مورد حساسیت‌های آلرژیک را دارد و به‌طور ویژه برای بهبود تشخیص و درمان بیماران طراحی شده است.

قابلیت‌های فنی دستگاه ALEX2

  • اندازه‌گیری همزمان IgE کل و IgE خاص: این دستگاه اجازه می‌دهد تا با یک آزمایش ساده، وضعیت کلی و جزئی حساسیت بیمار را تحلیل نمایید.
  • تشخیص آلرژن‌های مولکولی: توانایی شناسایی مولکول‌های خاص در ترکیبات آلرژن‌ها باعث می‌شود که بتوانید حساسیت‌های نادر یا پیچیده بیماران را به‌طور دقیق‌تری تشخیص دهید.
  • تکنولوژی چندگانه: این دستگاه از تکنولوژی چندگانه برای آزمایش طیف وسیعی از آلرژن‌ها در یک نمونه استفاده می‌کند، که نه‌تنها زمان تشخیص را کاهش می‌دهد، بلکه دقت نتایج را نیز ارتقا می‌بخشد.
  • کاهش خطاهای تشخیصی: جلوگیری از تداخل با مواد کربوهیدراتی متقاطع (CCDs) باعث می‌شود که نتایج این دستگاه دقیق‌تر از روش‌های قدیمی‌تر باشد و احتمال خطاهای تشخیصی کاهش یابد.

استفاده از این دستگاه پیشرفته، دقت تشخیص آلرژی‌های بیماران را افزایش داده و روند درمان آنها را به نحو قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد.

سخنی از آزمایشگاه نانو

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

کلیه مراحل انجام آزمایش‌های پزشکی به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. همانطور که در مطالب قبلی نوشته بودیم، در آزمایشگاه نانو ارومیه امکان نمونه‌گیری در منزل با رعایت کامل ضوابط بهداشتی وجود دارد. 

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتایج آزمایش ها به صورت اینترنتی و بدون پرداخت هزینه در بخش جوابدهی آنلاین در دسترس شماست.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *