مراقبت‌های پزشکی

مزایای آزمایش چکاپ سالانه و آنچه از آزمایش خون باید بدانید

چکاپ سالانه سلامت چیست؟

سلامت خون شما می‌تواند اطلاعات فراوانی در مورد سلامت کلی شما در اختیارتان قرار دهد، حتی اگر هیچگونه علائم خاصی را تجربه نمی‌کنید.

انجام یک آزمایش خون سالانه می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید آیا در معرض خطر یا بیماری هستید یا خیر. بررسی‌های بهداشتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مهم برای حفظ سلامت استفاده می‌شود و می‌تواند سبک زندگی، سابقه خانوادگی، و بیومارکرهای خون شما را بررسی کند.

بررسی و آزمایش سلامت خون می‌تواند یک مرور کلی از سلامتی هر فرد ارائه دهد و می‌تواند شامل آزمایش‌های تیروئید، عملکرد کبد و کلیه، هورمون‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کمک به شناسایی خطرات سلامتی مانند دیابت یا بیماری قلبی باشد، تا به‌موقع بتوانید اقدامات لازم را برای بهبود سلامتی خود انجام دهید.

در طول آزمایش خون چه اتفاقی می‌افتد؟

در آزمایشگاه نانو ارومیه می‌توانید در محل آزمایشگاه، و یا از طریق سرویس نمونه‌گیری در منزل در خانه یا محل کار خود، نمونه خون بدهید.

بعد از گرفتن نمونه خون شما توسط تکنسین نمونه‌گیری که خون را از رگ بازوی شما می‌گیرد، نمونه گرفته‌شده توسط آزمایشگاه نانو مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج آزمایش به محض آماده شدن، به‌صورت آنلاین در سایت آزمایشگاه نانو در دسترس شما و پزشک‌تان خواهد بود. جواب آزمایش به شما نشان خواهد داد که آیا هر یک از بیومارکرها و موارد تست‌شده، خارج از محدوده مرجع هستند یا خیر، و این که چه اقداماتی باید انجام شود تا مقادیر آنها به بازه طبیعی بازگردد.

آزمایش چکاپ خون در چه سنی باید انجام شود؟

بررسی سلامت خون و آزمایش خون برای بزرگسالان در هر سنی مناسب است. در بره‌های مختلف زندگی، اولویت‌ها یا حوزه‌های تمرکز متفاوتی برای این نوع آزمایش‌ها باید در نظر گرفته شود:

  • ۲۰ تا ۳۰ سالگی: از طریق آزمایش خون می‌توانید یک سنجش پایه‌ای برای تناسب اندام خود بیابید و متوجه شوید که در مورد شخص شما، «نرمال» به چه معناست. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد ورزشی خود را افزایش دهید، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی خود را شناسایی کنید، و سلامت کبد و کلیه خود را بررسی کنید.
  • ۳۰ تا ۴۰ سالگی: هورمون‌های خود را بررسی کنید. حتی حداقل عدم‌تعادل در مقادیر هورمون‌های شما می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، و همچنین بر خُلق‌و‌خو و سطح انرژی شما و قدرت باروری و میل جنسی‌تان.
  • ۴۰ تا ۵۰ سالگی: بررسی هرگونه علت احساس خستگی مزمن، انرژی کم، یا اختلالاتی مانند تستوسترون پایین، بیماری‌های تیروئید و شناسایی پیش‌یائسگی.
  • ۵۰ تا ۶۰ سالگی: بررسی بیماری‌ها و عوارضی مانند یائسگی، نقرس، کلسترول بالا یا دیابت.
  • ۶۰ سال به بالا: آزمایش‌های به‌عمل‌آمده می‌تواند تبدیل به یک خط مرجع برای سلامتی شما شود. با انجام منظم این تست‌ها اطمینان حاصل می‌کنید که همه چیز در شرایط کنترل‌شده قرار دارد و هرگونه عوامل خطر یا بیماری‌ها را زودتر شناسایی می‌کنید.

از یک آزمایش خون سالانه چه چیزی می‌توانم بفهمم؟

آزمایش خون سالانه می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از خطرات سلامتی را شناسایی کنید یا بررسی کنید که آیا کم‌خونی، کمبود تغذیه، عفونت یا نگرانی در عملکرد کبد، تیروئید یا کلیه دارید یا خیر.

نمونه خون وریدی چیست؟

نمونه خون وریدی به این معنی است که خون از رگ بازوی شما گرفته می‌شود. گاهی نمونه‌گیری از طریق نمونه نوک انگشت نیز امکان‌پذیر است، اما آزمایشگاه برای انجام بعضی از آزمایش‌ها، نیاز به نمونه خون بیشتری دارد و بنابراین نمونه‌گیری وریدی ضروری است.

این نوع نمونه‌گیری از طریق سفارش آنلاین در سایت نانو قابل رزرو کردن است.

آیا نمونه‌گیری از نوک انگشت به اندازه خون‌گیری‌ وریدی دقیق است؟

نمونه‌های انگشت به اندازه نمونه‌های وریدی دقیق هستند، به‌شرطی که به‌درستی جمع‌آوری شوند و حجم کافی در اختیار آزمایشگاه قرار دهند. اما همانگونه که گفته شد، برای برخی از آزمایش‌ها باید نمونه وریدی گرفته شود.

آزمایش خون چه چیزی را تشخیص می‌دهد؟

دلایل تجویز آزمایش خون می‌تواند از یک بررسی عمومی سلامت، تا نظارت یا بررسی یک بیماری متفاوت باشد. گاهی آزمایش خون می‌تواند بررسی کند که از زمان آخرین آزمایش قبلی شما، چیزی تغییر کرده یا خیر.

سخنی از آزمایشگاه نانو

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

کلیه مراحل انجام آزمایش‌های پزشکی به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. همانطور که در مطالب قبلی نوشته بودیم، در آزمایشگاه نانو ارومیه امکان نمونه‌گیری در منزل با رعایت کامل ضوابط بهداشتی وجود دارد. 

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتایج آزمایش ها به صورت اینترنتی و بدون پرداخت هزینه در بخش جوابدهی آنلاین در دسترس شماست.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *